Τετρακίνητος Παραλογισμός

Στο πεζοδρόμιο του "ΑΒ", στο Ψυχικό, νόμιζες πως έχει εγκαινιαστεί έκθεση τετρακίνητων οχημάτων. Στα εικοσιπέντε παρκαρισμένα, μέτρησα μόνο τρία δικίνητα. Τα άλλα ήταν όλα ογκώδη και επιβλητικά εκτός δρόμου: τα περισσότερα πανάκριβα Range Rover, Grand Cherokee, BMW X5, Mercedes M, Jeep, Pajero, μερικά μεσαία Honda CRV και HRV, Toyota RAV και δύο ταπεινά Jimny και Terios. Ούτε στο Gstaad της Ελβετίας δεν είδα τόσα πολλά μαζί - εκεί που, διάβολε, δικαιολογούνται από το υψόμετρο και το χιόνι.

Θυμήθηκα μία ανοιχτή επιστολή που διάβασα πρόσφατα στον Τύπο: το 88% των αυτοκινήτων πάνω από δύο χιλιάδες κυβικά που πουλιέται στην χώρα μας, είναι τύπου "τζιπ". (Διεθνές ρεκόρ!). Πολύ φυσικό, μια και έχουν ευμενέστατη φορολογική μεταχείριση: ένα κανονικό επιβατικό με κινητήρα 3.700 κυβικών εκατοστών θα είχε - σύμφωνα με το δημοσίευμα - τεκμήριο 107.990 ευρώ, ενώ υπάρχει στην αγορά τζιπ 3.700 κ. ε. με τεκμήριο 23.477 ευρώ. Ούτε το ένα τέταρτο!

Η διάκριση αυτή θεσπίστηκε πολύ παλιότερα, όταν το τετρακίνητο θεωρήθηκε εργαλείο δουλειάς, κάτι σαν αγροτικό ή ημιφορτηγό. Ήταν βέβαια τέτοιο κάποτε. Κανείς δεν θα έπαιρνε ένα Defender για να πάει βόλτα, εκτός αν ήταν μαζοχιστής. Όμως, πολύ σύντομα, τα εκτός δρόμου έγιναν πολυτελέστατα εντός. Και επιπλέον, έγιναν της μόδας - διεθνώς.

Αλλά η διάκριση παρέμεινε. Και αναρωτιέται κανείς γιατί; Με ποια λογική το Υπουργείο Οικονομικών επιδοτεί τα τετρακίνητα; Αντίθετα θα είχε κάθε λόγο να τα επιβαρύνει: καίνε περισσότερα καύσιμα, έχουν μεγαλύτερο όγκο και επιβαρύνουν το κυκλοφοριακό, είναι και λιγότερο ασφαλή, ιδιαίτερα για τους ταλαίπωρους πεζούς. Μερικά μάλιστα, σαν να μην έφταναν οι γωνίες και το ύψος της μάσκας τους, την ενισχύουν με τους (πανευρωπαϊκά απαγορευμένους) πρόσθετους προφυλακτήρες - bull bars - που δολοφονούν εν ψυχρώ στην πρώτη πρόσκρουση.

Τι σόι πολιτική είναι αυτή που επιδοτεί ενεργοβόρα, υπερπολυτελή και ογκώδη οχήματα; Λες και μας περισσεύουν συνάλλαγμα για πετρέλαιο και χώρος στις πόλεις μας! Με την ίδια λογική που το Υπουργείο Συγκοινωνιών επέτρεψε στα υβριδικά αυτοκίνητα να κυκλοφορούν κάθε μέρα στο δακτύλιο, θα έπρεπε να απαγορεύσει την είσοδο στα τετρακίνητα. Είσαι, κύριε κυνηγός, ορειβάτης, αγρότης, trekker; Ανοίξου στην ύπαιθρο και στα κατσάβραχα. Τι δουλειά έχει το αγροτικό-δασικό όχημα στο αστικό τοπίο;

Είχα ξαναγράψει για αυτό το θέμα πριν πολλά χρόνια στους "4Τροχούς" και πάλι πριν τρία χρόνια στο "Έθνος" όπου αρθρογραφούσα. Μου έκανε εντύπωση η απόλυτη σιωπή των υπευθύνων. Καταλαβαίνω την αμηχανία τους - δεν έχουν ούτε ένα επιχείρημα. Τι να πούνε; Διότι αυτό που πραγματικά συμβαίνει, είναι από εκείνα που "γίνονται αλλά δεν λέγονται" όπως αποφθεγματικά δήλωνε ο Κωνσταντίνος Καραμανλής.

Πριν από την ισχύουσα φορολογική ρύθμιση γίνονταν άλλες κομπίνες και καταστρατηγήσεις του νόμου. Μπαίνανε στην Ελλάδα πολυτελέστατα Range Rover μεταμφιεσμένα σε κλειστά αγροτικά ημιφορτηγά: με σκεπασμένα τα πίσω τζάμια, χωρίς πίσω καθίσματα και χώρισμα στη μέση από κόντρα πλακέ. Όλα αυτά ξηλώνονταν μετά την εισαγωγή και είχαμε τα περίφημα αγροτικά οχήματα για τους "αγρότες του Κολωνακίου".

Εκτός από παρόν, έχουν και αμαρτωλό παρελθόν τα τετρακίνητα στην χώρα μας. Κι αν δεν αλλάξει κάτι, θα έχουν ακόμα πιο αμαρτωλό μέλλον. Με την διατήρηση των τεκμηρίων μόνο στα άνω των δύο χιλιάδων κυβικών αυτοκίνητα, τα τετρακίνητα θα αλώσουν ολοκληρωτικά αυτή την κατηγορία της αγοράς.

Πάντα η φορολογία του αυτοκινήτου στη Ελλάδα ήταν παράλογη. Θυμάμαι παλιά που υπήρχε ειδικός φόρος στα κάμπριο! Τι φορολογούσαν άραγε - τον αέρα; Ακόμα και η εμμονή να φορολογούνται τα κυβικά και όχι η ιπποδύναμη (όπως συμβαίνει παντού) ή το κόστος κτήσης, εξισώνει αυτοκίνητα που έχουν τεράστιες διαφορές στην τιμή και πριμοδοτεί τα ακριβότερα. Αλλά το θέμα των τετρακίνητων είναι ο πιο εξόφθαλμος παραλογισμός.

Κι επειδή βέβαια δεν είναι δυνατόν να αλλάξει αναδρομικά η φορολογία (πως θα ένιωθαν οι κάτοχοι "τζιπ" αν ξαφνικά πολλαπλασιάζονταν τα τεκμήριά τους;) η σωστή λύση είναι να καταργηθούν τα τεκμήρια ολοσχερώς - και για τα άνω των δύο χιλιάδων κυβικών. Άλλωστε, αν ήδη σήμερα το 88% των αυτοκινήτων της κατηγορίας αυτής είναι τετρακίνητα (και αύριο θα είναι 98%) τα τεκμήρια έχουν ήδη αυτοαναιρεθεί. Το κράτος δεν εισπράττει, η αγορά είναι στρεβλή και το ενεργειακό και κυκλοφοριακό επιδεινώνονται.

Εκσυγχρονισμός σημαίνει εξορθολογισμός! Υπάρχουν εκσυγχρονιστές στην κυβέρνηση;