Δεν ξέρω αν οι Έλληνες ψηφίζουν αριστερά - αλλά, μετά από το φετινό καλοκαίρι, μπορώ να διαβεβαιώσω ότι οδηγούν αριστερά. Μόνον αριστερά.
Έκανα πολλά χιλιόμετρα φέτος στις εθνικές μας οδούς και κυριολεκτικά χτίκιασα. Καραβάνι τα αυτοκίνητα στην αριστερή λωρίδα, αμετακίνητα, με εξήντα χιλιόμετρα την ώρα. Ούτε φώτα καταλάβαιναν, ούτε κόρνα. Με το αριστερό χέρι κρεμασμένο απέξω, χαλαρό σαν παράλυτο, ο οδηγός της αριστεράς (και μη προόδου) δεν αντιδρά σε τίποτα.
Οπότε, αναγκαστικά, για να μη φτάσω στον προορισμό μου σε τριπλάσιο χρόνο υποχρεώνομαι να "διαπράξω αντικανονική προσπέραση" (όπως γράφουν τα όργανα της τάξεως) και να περάσω από δεξιά. Μάλιστα με τον καιρό συνήθισα και αντέστρεψα εντελώς τον τρόπο οδήγησης στην Εθνική. Πήγαινα γρήγορα στην δεξιά λωρίδα η οποία, εκτός από μερικά νωχελικά φορτηγά, ήτανε άδεια.
Βέβαια, αυτό είναι παράνομο. (Εκτός αν, χωρίς να το πάρω μυρωδιά, θεσπίστηκε το Αγγλικό ανάποδο σύστημα οδήγησης - όπου λωρίδα ταχείας κυκλοφορίας είναι η δεξιά). Αλλά τι άλλο να κάνω; Να διώξω τους αριστερόφρονες ήταν αδύνατο. Να πηγαίνω Αθήνα-Βόλο με εξήντα, θα πάθαινα νευρική κρίση.
Εκτός που οδηγούν αριστερά, οι Έλληνες στην Εθνική έχουν και ένα άλλο συνήθειο. Διατηρούν πάντα ανοιχτό ένα η περισσότερα παράθυρα. Φυσικό θα μου πείτε - αφού κάνει ζέστη. Ναι, αλλά αυτό συμβαίνει και σε όλα τα αυτοκίνητα που έχουν κλιματισμό! Στα καινούργια, που ο κλιματισμός είναι στάνταρ!
Με 40 βαθμούς στην κόλαση της ασφάλτου - ζέστη, σκόνη, φασαρία - αλλά το παράθυρο ανοιχτό! Ρώτησα μερικούς και τι έμαθα; Ότι η παραπληροφόρηση των Ελλήνων έχει κάνει πάλι το θαύμα της. Υπάρχει η παγιωμένη (από ότι φαίνεται) άποψη πως για να δουλεύει καλά ο κλιματισμός πρέπει να υπάρχει και ανοιχτό παράθυρο!
Δηλαδή: ανάβουμε τον κλιματισμό, πληρώνουμε και το τίμημα - στην κατανάλωση βενζίνης και την απώλεια ιπποδύναμης - και μετά τον ακυρώνουμε με το ανοιχτό παράθυρο. Τρώμε όλη την σκόνη, την ζέστη, την φασαρία, πληρώνουμε κι εκεί πρόστιμο στην κατανάλωση (το ανοιχτό παράθυρο επιβαρύνει αεροδυναμικά) και είμαστε "σωστοί".
Σίγουρα, μερικοί από τους οδηγούς αυτούς είναι καπνιστές και τους ενοχλεί η μυρωδιά του ανακυκλωμένου καπνού. Πέρα από το ότι μπορεί κανείς να μην χρησιμοποιεί την ανακύκλωση και με μία μεγαλύτερη ταχύτητα ανεμιστήρα να ανανεώνει γρηγορότερα τον αέρα - εδώ τίθεται το θέμα του αν πρέπει κανείς να καπνίζει ενώ οδηγεί. Αν το τσιγάρο είναι έτσι κι αλλιώς θανατηφόρο, στο οδήγημα η επικινδυνότητά του πολλαπλασιάζεται. Και γενικά, το κάπνισμα σε μικρούς χώρους (υπάρχουν μερικοί που επιμένουν και στο ασανσέρ!) δεν είναι η καλύτερη ιδέα.
Αλλά οι άνθρωποι που ρώτησα δεν ήταν καπνιστές. Και πίστευαν ακράδαντα στην θεωρία του "ανοιχτού παραθύρου". Ακόμα και μετά από το επιχειρήματα που τους παράθεσα.
Είναι απίθανο πόσο μπετόν μπορεί να χωρέσει το κεφάλι ενός ανθρώπου. Όπως εκείνη η πλειοψηφία, που στην έρευνα του CAR, απάντησε ότι τα παλιά αυτοκίνητα είναι πιο γερά από τα σημερινά.
Αντίο λοιπόν όλη η σύγχρονη τεχνολογία! Έσβησε με μία μονοκοντυλιά. Αποχαιρετίστε το CAD (Computer Aided Design - Σχεδιασμός με Υπολογιστή) αντίο όλη η νεότερη μελέτη και έρευνα για τις αντοχές των υλικών, αντίο τα νέα κράματα μετάλλων και συνθετικών! Βλέπουμε τον Burti να προσκρούει με διακόσια επάνω στο Schumacher, να απογειώνεται, να κάνει τούμπες, να προσγειώνεται επάνω στον Verstappen, να συνεχίζει ακάθεκτος, να χτυπάει στην μπαριέρα - και να βγαίνει αλώβητος από το μονοθέσιο για να συνεχίσει τον αγώνα. Εκατοντάδες crash tests, καταπληκτικές κούκλες (dummies) με ηλεκτρονικούς αισθητήρες που μετράνε κάθε παράμετρο… Όλη αυτή η τεχνολογία που σώζει ζωές, ακυρώνεται επειδή "ο ταρίφας που ξέρει" είπε πως τα παλιά αυτοκίνητα είχαν πιο χοντρή λαμαρίνα και άρα ήταν πιο γερά. "Δεν τσαλάκωναν στο τρακάρισμα!" συμπληρώνει. Βέβαια τσαλακώνονταν οι άνθρωποι από τα άκαμπτα σίδερα. Ας αφήσουμε που οι "γερές" λαμαρίνες σκούριαζαν στον ένα χρόνο.
Τώρα πια η σκουριά έχει πάψει να είναι πρόβλημα. Οι καρότσες εμβαπτίζονται σε λουτρά που τις καθιστούν απρόσβλητες. Μέρη του αυτοκινήτου (ή και ολόκληρα αυτοκίνητα) κατασκευάζονται από αλουμίνιο (για να είναι πιο ελαφρά) ή από συνθετικά (και για το βάρος, την ελαστικότητα και ευκολία επισκευής). Τα πλαίσια είναι πιο άκαμπτα και στιβαρά από ποτέ.
Αλλά οι έλληνες εξακολουθούν να οδηγούν αριστερά και να σκέπτονται συντηρητικά…