ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΟΝΤΑΣ ΠΑΡΑΠΟΝΑ (1.4.07)

Έτσι από περιέργεια είπα να γυρίσω δέκα χρόνια πίσω. Βρήκα το αρχείο με το κείμενο της στήλης για το τεύχος Απριλίου 1997 και το διάβασα.

 

Έ, λοιπόν, θα μπορούσα να το αναδημοσιεύσω. (Μήπως κύριε διευθυντά να αρχίσω να ανακυκλώνω τα σχόλιά μου; Ως περιοδικό και ως σύγχρονοι άνθρωποι δεν είμεθα υπέρ της ανακύκλωσης; Θα είχαμε οικονομία – εγώ κυρίως).

 

Αν το αναδημοσίευα, κανείς δεν θα καταλάβαινε ότι έχει γραφτεί δέκα χρόνια πίσω. Όσο για να το ξαναθυμηθεί κάποιος – αποκλείεται. Εδώ δεν το θυμόμουν εγώ που το έγραψα.

 

Προφανώς θα άλλαζα μερικά ονόματα. Αντί Office 97 θα έγραφα Office 2007, αντί WindowsNTθα ήταν ΧΤ… Αλλά ο ΟΤΕ θα έμενε ΟΤΕ. Τότε ο καυγάς ήταν για το ISDN (που δεν ερχόταν). Τώρα για το ADSL(που πότε έρχεται και πότε δεν…).

 

ΌπωςλένεοιΓάλλοι: “Plus ca change, plus c’ est la même chose”. Όσο περισσότερο αλλάζουν τα πράγματα, τόσο πιο ίδια μένουν.

 

Υπάρχουν ορισμένες «σταθερές». Η πάλη με τις νέες τεχνολογίες, τις ανανεώσεις και τις αναβαθμίσεις. Η υστέρηση έναντι των ξένων. Τα ελαττώματα των προγραμμάτων, οι λεγόμενοι κοριοί (bugs) που έχουν λιγοστέψει μεν – αλλά παραμένουν αρκετοί για να μας ταλαιπωρούν. Η αστάθεια και μη προβλεψιμότητα της πληροφορικής.

 

Αντιγράφω από το νέο (τότε) βιβλίου “Whatwillbe?” του κορυφαίου και πρόωρα χαμένου συμμαθητή μου Μιχάλη Δερτούζου. (Ο Μιχάλης ήταν από το 1974 διευθυντής του Computer Science Laboratory στο περίφημο ΜΙΤ. Καθηγητής, σύμβουλος προέδρων, ακαδημαϊκός, βρισκόταν πίσω από πολλά βιβλία, ακόμα περισσότερες ανακαλύψεις και ευρεσιτεχνίες -  και μέσα στο εργαστήριό του στέγαζε και το Web Consortium με επικεφαλής τον Tim Berners Lee, που όπως θα ξέρετε είναι ο εφευρέτης του World Wide Web).

 

Παραπονιόμουν ότι η πληροφορική έχει ακόμα στοιχεία μαντείας και μαγγανείας… Και να τι έγραφε ο Μιχάλης Δερτούζος στο βιβλίο του (σελ. 261): «να είστε σίγουροι ότι και οι επαγγελματίες της πληροφορικής υποφέρουν από τις ίδιες απογοητεύσεις και οδύνες. Ο συγγραφέας του βιβλίου καταντάει συχνά να κλαίει γονατιστός όταν καταπιάνεται με τέτοιες εκνευριστικές καταστάσεις. Και όταν καλεί τους ειδικούς συνεργάτες του για βοήθεια, στο τέλος καταλήγουν κι αυτοί να κλαίνε γονατιστοί».

 

Ε, άμα τα γράφει αυτά ο Μέγας Πάπας της Πληροφορικής στο ΜΙΤ - τι να πω εγώ ο απλός χρήστης!

 

Σε δέκα χρόνια δεν άλλαξαν και πολλά. Η επιδίωξη του Δερτούζου να κάνει τα μηχανήματα της πληροφορικής πιο απλά στην χρήση, πιο φιλικά στον χρήστη, που ήταν κεντρικό θέμα στο επόμενο και τελευταίο βιβλίο του, δεν έχει ακόμα επιτευχθεί.

 

Και αυτό αποδεικνύεται περίτρανα στο επόμενο κείμενο.

 

 

ΕΙΧΑ ΠΟΛΥ ΚΑΙΡΟ ΝΑ ΔΩ «ΜΠΛΕ ΟΘΟΝΗ»! Ξέρετε εκείνες τις καταραμένες που σου λένε ότι έκλεισαν τα Windowsγια να προστατέψουν τον υπολογιστή σου. Και μετά από αυτές μόνο ο διακόπτης δουλεύει.

 

Έ, ότι θα έβλεπα τέτοια οθόνη στα WindowsVistaτα σταθερά και απρόσβλητα από σφαίρες και οβίδες – δεν το φανταζόμουνα.

 

Κι όμως τη είδα, όταν πήγα να εγκαταστήσω μία σύνδεση ISDNσε ένα ToshibaSatelliteπου είχε έρθει με τα Vista προεγκατεστημένα.

 

Το μοντέλο αυτό A100-003 το παρουσίασε το RAMστο περασμένο τεύχος. Το είχε βρει δυνατό και γρήγορο αλλά με αδύναμη μπαταρία (μόνο 37 λεπτά διάρκεια). Ο δοκιμαστής Χρ. Λεκκός αναρωτήθηκε αν το συγκεκριμένο μηχάνημα είχε κάποιο πρόβλημα.

 

Φαίνεται πως ναι – γιατί σε αυτό που δοκίμασα εγώ η μπαταρία κράτησε σχεδόν δύο ώρες – με μεσαία χρήση.

 

Άλλο πρόβλημα είχε το δικό μου: πολύ χαμηλό επίπεδο ήχου. Τι να το κάνω εγώ το ότι μπορεί να παίξει HighDefinitionVideo + Audioόταν ο ήχος σχεδόν δεν ακούγεται!

 

Δοκίμασα ακόμα και τους πιο νέους driversτης Realtek για Vista. Αλλά ούτε με το hardware(το μηχάνημα όπως όλα τα Toshibaέχει εξωτερικό κοντρόλ ήχου) ούτε με software μπόρεσα να ανέβω πάνω από το επίπεδο του …δυνατού ψιθύρου!

 

Και κάτι άλλο. Ενώ η προγραμματισμένη ανάλυση της οθόνης (nativeresolution) είναι 1280X800, κάθε φορά που κλείνω το καπάκι και περνάω σε αναμονή (standby) αλλάζει. Όταν το ξανανοίξω γίνεται 1024Χ768 και όλα είναι φλου... Τώρα δεν ξέρω ποιος φταιει γι αυτό: το λειτουργικό σύστημα, ή οι οδηγοί της κάρτας οθόνης;

 

Τα Vistaβέβαια είναι χάρμα ιδέσθαι – αλλά πέρα από αυτό... όχι πολλά πράγματα.

 

Για τον χρήστη που θέλει τον πλήρη έλεγχο, φέρνουν και πονοκεφάλους. Δεν μπορείς να μπεις σε πολλούς φακέλους, ακόμα και ως διαχειριστής του συστήματος.

 

Θα αργήσω να τα βάλω στα βασικά μου μηχανήματα. Άλλωστε και πού να τα βρω; Η Microsoft Hellas ανακοίνωσε πως κυκλοφόρησαν τα Ελληνικά Vista στις 20 Φεβρουαρίου αλλά σήμερα που γράφω, 10 Μαρτίου, δεν υπάρχουν πουθενά.  Πωλούνται κάτι περίεργες DSPεκδόσεις που είναι για κατασκευαστές – ΟΕΜ – αλλά όλοι τις πουλάνε φθηνότερα (με την ανοχή της Microsoft;). Καμία από αυτές δεν κάνει αναβάθμιση (upgrade) υπάρχουσας εγκατάστασης.

 

Να μην πω για το Office 2007 που υποτίθεται πως κυκλοφόρησε στις 31 Ιανουαρίου και επίσης είναι άφαντο...

 

 

Ο ΦΘΗΝΟΣ ΚΑΙ Ο ΚΑΛΟΣ! Έτσι διαφήμιζε το εμπόρευμά του ένα μικροπωλητής στο Μοναστηράκι, προ αμνημονεύτων χρόνων.

 

Τον θυμήθηκα αυτές τις μέρες. Ήρθε η εποχή να ανανεώσω το συμβόλαιο του κινητού μου και μου εδόθη επιδότηση. Την οποία μπορούσα να εισπράξω μόνο με μορφή κινητού.

 

Από όσα μου προσφέρθηκαν διάλεξα ένα που υπερέβαινε ελάχιστα το ποσό της επιδότησης (κόστιζε 135 ευρώ). Δεν είχα σκοπό ούτε λόγο να πληρώσω παραπάνω.

 

Αφού το πήρα, σκέφθηκα να το πετάξω σε ένα συρτάρι. Μετά, από περιέργεια, είπα να το δοκιμάσω.

 

Και έμεινα κατάπληκτος!

 

Από τις συσκευές των 400+ ευρώ υστερεί μόνο σε δύο σημεία: φωτογραφική μηχανή και ποιότητα οθόνης.

 

Από κει και πέρα τα έχει όλα: εξαίρετη λήψη, διπλάσια διάρκεια αναμονής και ομιλίας, bluetoooth, υπέρυθρες, ΜΡ3 (με καλό ηχείο) υποδοχή για κάρτα μνήμης, παιχνίδια, φωνητικές εντολές, Internet + email, συγχρονισμό με PC (Outlook). Για το τελευταίο πρέπει, αν δεν έχεις άλλο τηλέφωνο της ίδιας μάρκας, να κατεβάσεις το λογισμικό από το Διαδίκτυο (δεν προσφέρει CD).

 

Επίσης είναι κομψό στην εμφάνιση, μικρό, ελαφρό (92 γρ.) και πολύ βολικό στη χρήση.

 

Αποτέλεσμα; Έβαλα στο συρτάρι το ακριβό του αδέρφι και το χρησιμοποιώ για δεύτερη συσκευή. (Το 990i το θέλω για blogging).

 

Και το όνομα αυτού: SonyEricssonZ530i. Valueformoney – αχτύπητο!

 

 

ΠΩΣ ΧΑΘΗΚΕ ΕΝΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΦΑΞ: Αντιγράφω από το βιβλίο οδηγιών του HPOfficejet 5600 all-in-one (εκτυπωτής, σκάνερ, φωτοαντιγραφικό και φαξ – πρώτο στο σχετικό μας τεστ): «Τοποθετήστε τα έγγραφά σας, με την πλευρά εκτύπωσης προς τα κάτω, στο δίσκο του τροφοδότη εγγράφων». (σελ. 76).

 

ΛΑΘΟΣ!

 

Θα έπρεπε να γράφει: «με την πλευρά εκτύπωσης προς τα πάνω».

 

Το μηχάνημα ήταν καινούργιο και η πρώτη δουλειά που χρειάστηκε να κάνει είναι να στείλει ένα σημαντικό φαξ. Το οποίο δεν έφτασε ποτέ, δημιουργώντας πολλά προβλήματα.

 

Μετά από μέρες, όταν θέλησα να αντιγράψω ένα έντυπο, είδα με έκπληξη πως όταν ακολουθούσα τις οδηγίες το αντίγραφο έμενε λευκό. Όταν γύρισα το έγγραφο με την τυπωμένη πλευρά προς τα πάνω, τότε τυπώθηκε σωστά.

 

Το λάθος δεν είναι στην μετάφραση – βρίσκεται και στο Αγγλικό manual. Προφανώς επειδή υπάρχει και άλλη δυνατότης φαξ ή φωτοτυπίας, όχι από τον τροφοδότη αλλά από το γυαλί (εκεί πρέπει η τυπωμένη πλευρά να είναι προς τα κάτω) ο συγγραφέας των οδηγιών τα μπέρδεψε.

 

ΗΡ – μήπως θα έπρεπε να διορθώσετε το λάθος. Κάποιος άλλος μπορεί να σας έκανε αγωγή…

 

 

ΧΡΥΣΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΟΤΕ: Πήρα την εξής απάντηση σε σχόλιο που είχα γράψει στο περασμένο τεύχος:

 

Αγαπητέ κύριε Δήμου,

 

Με την ευκαιρία δημοσιεύματος σας στο RAM θα ήθελα να σας πληροφορήσω τα παρακάτω:

 

Όπως γνωρίζετε οι Χρυσοί Οδηγοί και τα συνοδευτικά CD-ROM διανέμονται δωρεάν στο ευρύ κοινό και παρέχουν πληροφόρηση για τους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να διαφημιστούν σ’ αυτά. Συνεχής προσπάθεια μας είναι να συμπεριληφθεί το σύνολο των επαγγελματιών και επιχειρήσεων της χώρας μας στις σελίδες των Οδηγών μας αλλά και τις ηλεκτρονικές μας σελίδες (Internet, CDs).

Όμως θα πρέπει να σας πληροφορήσω ότι το CD περιλαμβάνει μόνο τις εταιρίες που επιθυμούν και διαφημίζονται μέσα από το έντυπο προϊόν μας.

 

Με εκτίμηση,

 

Βασίλης Σ. Καψής

Γενικός Διευθυντής INFOTE

 

 

Από ότι γνωρίζω, σε όλο τον κόσμο οι κίτρινες σελίδες (yellowpages – σε μας «Χρυσός Οδηγός») περιλαμβάνουν ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ των επιχειρήσεων, επαγγελματιών, βιοτεχνών, κλπ. Η διαφορά είναι πως όσοι πληρώνουν κάτι περισσότερο (η πολύ περισσότερο) προβάλλονται είτε με μεγαλύτερα γράμματα, είτε μέσα σε πλαίσιο, είτε με καταχώριση. Όπως γράφει ο κ. Καψής, αυτή την τακτική ακολουθεί και ο δικός μας τυπωμένος Χρυσός Οδηγός.

 

Τι νόημα έχει να κυκλοφορεί ένα CD-ROMπου περιέχει μόνο τους διαφημιζόμενους; Ουσιαστικά είναι άχρηστο, γιατί δεν έχεις επιλογές. Σε μία κατηγορία μπορεί να διαφημίζεται μόνον ένας επαγγελματίας, στην άλλη άκρη της πόλης. Δεδομένου ότι η χωρητικότητα ενός CD-ROMDVD) είναι πολλαπλάσια ενός τόμου, και εφόσον υπάρχουν καταχωρημένοι ψηφιακά όλοι – τι θα κόστιζε στην INFOTEνα βγάλει ένα πλήρες και χρηστικό προϊόν;

 

 

ΒΡΟΧΗ ΤΑ ΠΑΡΑΠΟΝΑ ΓΙΑ ADSL! Ενδεικτικά: ο κ. Σταύρος Τριανταφυλλίδης αγόρασε το πακέτο HiBOX και περιμένει δυόμισι μήνες να συνδεθεί με την HOL παρόλο που στην περιοχή του υπάρχει ιδιόκτητο δίκτυο της εταιρίας. Αδυνατεί να συνεννοηθεί με την εξυπηρέτηση. Ο κ. Ευάγγελος Μπουρμπούλης θέτει ένα εύλογο ερώτημα στον ΟΤΕ: «Δεν μας δίνετε ADSL, μένουμε στο PSTN. Δεν θα ήταν σωστό να έχουμε άλλη μεταχείριση στο θέμα της τιμολογιακής πολιτικής και του ωραρίου; (22:00-08:00). Τώρα με ελάχιστες ώρες πληρώνουμε περισσότερα από μια γραμμή 768kbpsσε μηνιαία βάση!».