Την ιστορία με τα Δανέζικα σκίτσα και τους Ισλαμιστές την ξέρετε. (Λεω σκίτσα
και όχι γελοιογραφίες, γιατί τα περισσότερα ΔΕΝ είναι γελοιογραφικά. Αλλά η
Μουσουλμανική θρησκεία απαγορεύει όλες τις απεικονίσεις του Προφήτη).
Δεν έχω τίποτα να προσθέσω στα όσα μεταδίδουν τα ειδησεογραφικά πρακτορεία.
Με ενδιαφέρει αποκλειστικά η ουσία της υπόθεσης.
Εδώ συγκρούονται δύο αρχές – που και οι δύο, με κάποιον τρόπο, είναι
θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα. 1. Το δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης 2. Ο
σεβασμός στην προσωπικότητα (και άρα στην πίστη) του άλλου.
Έτσι δικαιολογούνται και οι εντελώς αντιφατικές τοποθετήσεις πολιτικών. Π. χ.
ο υπουργός Εσωτερικών της Γαλλίας Ν. Sarkozy είπε: «Η ελευθερία της έκφρασης δεν
είναι θέμα προς διαπραγμάτευση και δεν βλέπω κανένα λόγο να δοθεί σε μια
θρησκεία κάποια ιδιαίτερη μεταχείριση».
Αντίθετα ο υπουργός εξωτερικών της Μεγάλης Βρετανίας Jack Straw, δήλωσε ότι
«η αναδημοσίευση αυτών των σκίτσων υπήρξε προσβλητική, αναίσθητη, ασεβής και
λανθασμένη».
Η θέση των ΗΠΑ: «Όλοι αναγνωρίζουμε πλήρως και σεβόμαστε την ελευθερία του
Τύπου και της έκφρασης αλλά αυτή πρέπει να είναι συνδεδεμένη με την υπευθυνότητα
του τύπου. Η υποκίνηση του θρησκευτικού ή εθνικού μίσους με αυτόν τον τρόπο δεν
είναι αποδεκτή. Καλούμε σε ανοχή και σεβασμό όλων των κοινοτήτων για τις
θρησκευτικές τους πεποιθήσεις και πρακτικές».
Μία βασική ηθική αρχή λεει πως η ελευθερία του ενός σταματάει εκεί που
αρχίζει η ελευθερία του άλλου. Ισχύει εδώ;
Στην σημερινή Herald Tribune δημοσιεύεται άρθρο του Μουσουλμάνου διανοούμενου
και καθηγητή στην Οξφόρδη Tariq Ramadan που εξηγεί ότι οι Μουσουλμάνοι δεν
κατανοούν την αρχή της απόλυτης ελευθερίας του Λόγου – τόσο απόλυτης, που να
υπερισχύει των οσίων και ιερών. Ότι σαφώς εδώ χρειάζεται να αναπτυχθεί
μεγαλύτερη προσέγγιση των δύο κόσμων, που αυτή τη στιγμή δεν καταλαβαίνουν ο
ένας τον άλλο. Κι ότι το ζήτημα δεν είναι νομικό αλλά θέμα σεβασμού στην
ιδιαιτερότητα του διαφορετικού. Ρωτάει: «Άραγε πρέπει να προσβάλω ανθρώπους,
επειδή έχω το δικαίωμα να το κάνω;».
Βέβαια εδώ στην Ελλάδα έχουμε ζήσει ανάλογες στιγμές: με την αφαίρεση του
«βλάσφημου» πίνακα από την έκθεση Outlook, την καταδίκη του Αυστριακού
καρτουνίστα Hanterer για προσβολή του Ιησού – και παλιότερα την απαγόρευση
προβολής της ταινίας «Τελευταίος πειρασμός» λόγων αντιδράσεων φανατικών...
Τελικά η ελευθερία της έκφρασης ούτε στην Δύση δεν είναι απόλυτη. Έχει
περιορισμούς – ακόμα και νομικούς. Δεν δικαιούμαι να προσβάλω και να συκοφαντώ –
κι αν το κάνω τιμωρούμαι από τα δικαστήρια.
Αλλάζει τίποτα όταν το υβριζόμενο σύμβολο δεν ανήκει στον δικό μας χώρο;
Υ. Γ. H φωτογραφία που εμφανίζεται στο blog (klik στον υπότιτλο) δίνει
και τον τίτλο στο θέμα. Τραβήχτηκε το 1985 στην Αλάμπρα – αυτό το κόσμημα ενός
μεγάλου και ανεκτικού πολιτισμού – του αραβοισπανικού. Όπου αδερφωμένοι
μουσουλμάνοι, χριστιανοί και εβραίοι έστησαν στην Κόρδοβα το πρώτο πανεπιστήμιο
της Ευρώπης και άφησαν λαμπρά μνημεία λόγου και τέχνης. Όταν συμπληρώθηκε η
Reconquista (ανακατάληψη - με την πτώση της Γρανάδας το 1492) από τους reyes
catolikos Φερδινάνδο και Ισαβέλλα, συντελέστηκε αυτό που ο Λόρκα ονόμασε:
«το μεγαλύτερο πολιτιστικό έγκλημα στην ιστορία της Ευρώπης».